Auton etusivulasien tummennus

"Uskaltaako etusivulaseja kalvottaa/tummentaa?" on erittäin yleinen kysymys asiakkaalta. 

 

Suomen lain mukaan tieliikennekäytössä olevassa autossa ei saa olla minkäänlaisia kalvoja etuovien laseissa tai tuulilasissa jälkeenasennettuna, ei vaikka kalvo olisi sataprosenttisen kirkas. Tämä laki on oman käsitykseni mukaan voimassa myös kaikissa muissa Euroopan maissa. Yhdysvalloissa jotkin osavaltiot kuten Kalifornia ovat laillistaneet etusivulasien ja tuulilasien tummennukset, kunhan lasien valonläpäisykyky jää yli 70 prosenttiin. Näissä osavaltioissa paistaa usein aurinko ja näin on nähty siis järkeväksi laillistaa kirkkaat lämmöntorjuntakalvot. Myös autojen hiilidioksidipäästöt pienenevät, kun auton ilmastointia ei pidä huudattaa täysillä ja polttoaineenkulutus pienenee. 

 

 

Suomessa olen katsastusmiehiltä kuullut kommentteja puolesta ja vastaan. Vastustajien kommentit ovat yleisesti olleet yksinkertaisesti, "koska laki sanoo, että niin ei saa tehdä". Puolestapuhujat ovat kommentoineet kalvojen tuomaa turvallisuutta kolaritilanteissa: etusivulasissa oleva kalvo estää lasin mahdollisen sirpaloitumisen matkustajien päälle. Tästä syystä tuulilasikin on valmistettu kaksikerroksisesta lasista, jonka kerroksien välissä on sirpaloitumisen estävä kirkas kalvo. Mitä tahansa kalvoa tai asennusta eivät luonnollisesti asian puolesta puhuvat katsastusmiehetkään siedä, eli 50 prosentin tummuus on varmasti se, josta nämä henkilöt eivät vielä anna huomautusta. Myös asentajan työnjälki vaikuttaa: 

Jos etusivulasien kalvo näyttää liikaa "tee-se-itse"-asennukselta, on todennäköistä, että kalvoista tulee merkintää.

 

Millainen on sitten hyvä asennus? 

Kun kalvo on asennettu siististi tiivisteiden alle, ollaan jo hyvin matkalla siistiin asennukseen. Kalvon yläreuna tekee vielä kuitenkin merkittävän eron: kalvon yläreunan tulee olla tasan lasin reunan kanssa, koska muuten lasia laskiessa pieni tummuusero kalvon ja lasin reunan välissä pistää silmään, ja tätä reunaa niin poliisit kuin katsastusmiehetkin tiirailevat huolella tai kokeilevat kynnellä, tunteeko kalvon reunan. Tästä syystä hyvin viimeistellyssä asennuksessa kalvon reuna "sheivataan" puukolla tai viilataan lasiviilalla lasin reunan kanssa tarkalleen samaan kohtaan. Muista siis pyytää asentajalta, että kalvon yläreuna viilataan siististi tasan lasin reunan kanssa =) Olen oman viiden vuoden "urani" aikana asentanut pääasiassa 50 prosentin tummuuksia, mutta myös useita 35 prosentin tummuuksia on mahtunut mukaan, ja on muutamat 20 prosentin etusivulasitkin tullut asennettua.

Kuvassa esimerkki reunan tasauksesta, jossa kalvo on ensin asennettu lasin reunan yli ja kalvoa tasataan reunaa myöten: