IASRE-messumatkalla Saksassa 2018

Todennäköisesti perinteeksi muodostuvalla messumatkalla oltiin jälleen Saksan Hessenissä, Rotenburg an der Fulda:ssa. Turusta junalla Helsinkiin, josta lento Frankfurttiin, vuokra Opel alle ja parin tunnin ajelu Bebran kylään. Hauskaa oli tiedossa kun jo viime vuonna tutuksi tulleita Eurooppalaisia kavereita oli hotellilla odottamassa mm. Zan Vidic Sloveniasta (http://asis-pdr.com/) ja uutena tuttavuutena Rune Haastrup Tanskasta (www.bulesmart.dk).

Itse messut tarjosivat jälleen hyvän kattauksen työkaluja lommojen oikaisuun ja maalipinnan viimeistelyyn. Uusia työkaluja tarttuikin mukaan ihan mukavasti ja Helsingistä vain 8 kiloisena lähtenyt matkalaukku näyttikin Frankfurtin bag dropissa jo 17 kg. Ihan pelkkää työkalua ei sentään koko paino, vaan myös kilo kahvia ja lahjaksi saatu viinipullo olivat mukana.

Zan oli ajanut vaimoineen paikalle, joten hän päätti ottaa mukaan myös työkalunsa ja osallistua lommon oikaisu-kilpailuihin. Kilpailussa oli yhteensä 42 osanottajaa, joista 6 valittiin toisena päivänä järjestettävään loppukilpailuun. Kilpailun kaluston ( 3 x VW Golf) tarjoili vuokra-autofirma Sixt, luottaen korjaajien taitoon saada auton lommottomina takaisin. Kilpailun ensimmäinen osa koostui kahdesta lommosta, joista toinen auton kattokaaressa ja toinen oven yläreunassa. Aikaa korjaukseen on maksimissaan 60 minuuttia ja loppupisteisiin lasketaan arvioitu korjauksen taso ja käytetty aika. Kilpailua valvoo ja arvostelee kolme tuomaria. Kuvassa laite jolla lommot isketään autoihin:

ilmukupit kiinni ja heilurin päässä olevalla teräskuula iskee systemaattisella voimalla jäljen auton peltiin. Zan selvitti ensimmäisen kierroksen hienosti ja pääsi lauantaina järjestettyyn loppukilpailuun. Loppukilpailussa vauriot oli piilotettu kilpailijoilta teipillä ja paperilla, jotka sai repiä pois heti kun kilpailu käynnistyi. Paperin ja teipin alta paljastui 2 vierekkäistä syvää lommoa ja noin 2 cm pitkä vekki A-pilarissa. Kuumaliimaa ja liimatappeja tarvittiin siis urakalla, koska A-pilarin taakse ei perinteisillä koukuilla pääse. 

 

Zan sijoittui finaalissa kuudenneksi finaalin tason ollessa käytännössä täydellinen ja vain nopeus oli ratkaiseva tekijä. Tuomarit selostivat kilpailun lopussa jokaisen korjauksen olleen käytännössä täydellinen joten ajalla oli suuri merkitys vaikka sen antamat pisteet ovat pienet.

 Kuvassa Rune vasemmalla ja Zan finaalipalintoa pidellen oikealla.