Sähköauton lasien tummennus | Blacksmith
Blacksmith PDR Oy Sähköauton lasien tummennus | Turku, Raisio Lasien tummennus turun seudulla LASIEN TUMMENNUS SÄHKÖAUTOON Liikenne sen kuin sähköistyy täällä meillä Turussa niin kuin
Auton etusivulasien tummennus
”Uskaltaako etusivulaseja kalvottaa/tummentaa?” on erittäin yleinen kysymys asiakkaalta.
Suomen lain mukaan tieliikennekäytössä olevassa autossa ei saa olla minkäänlaisia kalvoja etuovien laseissa tai tuulilasissa jälkeenasennettuna, ei vaikka kalvo olisi sataprosenttisen kirkas. Tämä laki on oman käsitykseni mukaan voimassa myös kaikissa muissa Euroopan maissa. Yhdysvalloissa jotkin osavaltiot kuten Kalifornia ovat laillistaneet etusivulasien ja tuulilasien tummennukset, kunhan lasien valonläpäisykyky jää yli 70 prosenttiin. Näissä osavaltioissa paistaa usein aurinko ja näin on nähty siis järkeväksi laillistaa kirkkaat lämmöntorjuntakalvot. Myös autojen hiilidioksidipäästöt pienenevät, kun auton ilmastointia ei pidä huudattaa täysillä ja polttoaineenkulutus pienenee. Joitain poikkeuslupia Trafi voi myöntää, jos auton omistajalla on esimerkiksi erityisen herkkä iho uv-säteilylle.
Suomessa olen katsastusmiehiltä kuullut kommentteja puolesta ja vastaan. Vastustajien kommentit ovat yleisesti olleet yksinkertaisesti, ”koska laki sanoo, että niin ei saa tehdä”. Puolestapuhujat ovat kommentoineet kalvojen tuomaa turvallisuutta kolaritilanteissa: etusivulasissa oleva kalvo estää lasin mahdollisen sirpaloitumisen matkustajien päälle. Tästä syystä tuulilasikin on valmistettu kaksikerroksisesta lasista, jonka kerroksien välissä on sirpaloitumisen estävä kirkas kalvo. Mitä tahansa kalvoa tai asennusta eivät luonnollisesti asian puolesta puhuvat katsastusmiehetkään siedä, eli 50 prosentin tummuus on varmasti se, josta nämä henkilöt eivät vielä anna huomautusta. Myös asentajan työnjälki vaikuttaa, eli jos etusivulasien kalvo näyttää liikaa ”tee-se-itse”-asennukselta, on todennäköistä, että kalvoista tulee merkintää.
Millainen on sitten hyvä asennus?
Kun kalvo on asennettu siististi tiivisteiden alle, ollaan jo hyvin matkalla siistiin asennukseen. Kalvon yläreuna tekee vielä kuitenkin merkittävän eron: kalvon yläreunan tulee olla tasan lasin reunan kanssa, koska muuten lasia laskiessa pieni tummuusero kalvon ja lasin reunan välissä pistää silmään, ja tätä reunaa niin poliisit kuin katsastusmiehetkin tiirailevat huolella tai kokeilevat kynnellä, tunteeko kalvon reunan. Tästä syystä hyvin viimeistellyssä asennuksessa kalvon reunan tulee olla erittäin lähellä itse lasin yläreunaa.
Lue lisää lasien tummennuksista täältä
Kuvassa esimerkki reunan tasauksesta, jossa kalvo on ensin asennettu lasin reunan yli ja kalvoa tasataan reunaa myöten:
Blacksmith PDR Oy Sähköauton lasien tummennus | Turku, Raisio Lasien tummennus turun seudulla LASIEN TUMMENNUS SÄHKÖAUTOON Liikenne sen kuin sähköistyy täällä meillä Turussa niin kuin
Lommon oikaisu itse/kotikonstein Tässä blogitekstissä käyn läpi, mitä vaihtoehtoja on lommon oikaisemiseksi autosta itse/kotikonstein LUE kuitenkin huolellisesti ensin seuraava kappale: PDR-teknikkoja ei Suomesta löydy kuin
Peilikalvo, sen käyttö ja ominaisuudet Peilikalvo ikkunaan Peilikalvo on yksi tunnetuimmista ja käytetyimmistä ikkunakalvoista kiinteistöissä. Se tarjoaa loistavaa lämmöntorjuntaa edulliseen hintaan, torjuu heijastuksia toimiston näyttöpäätteeltä
Blacksmith PDR Oy Window tinting in Finland After a few years “I ‘ll write it soon” this post is finally here! During my window tinting
Blacksmith PDR Oy Auton etusivulasien tummennus Auton etusivulasien tummennus”Uskaltaako etusivulaseja kalvottaa/tummentaa?” on erittäin yleinen kysymys asiakkaalta. Suomen lain mukaan tieliikennekäytössä olevassa autossa ei saa olla
Blacksmith PDR Oy Kokemuksia Talliosakkeesta Talli hankittu 2019 Toukokuussa 2020 tulee täyteen ensimmäinen vuosi talliosakkeen omistajana. Kun ensimmäisen kerran aloin kiinnostua talliosakkeen hankkimisesta toimitilaksi yritykselleni,